Dette er en invitation

Foto kunst handler er at indfange essencen i et enkelt øjeblik

ParArt-Fotokunst

Men du inviteres til at give det sit eget liv. Vi har taget billedet, men vi inviterer dig til at skabe din egen fortælling og give fotografiet mening og betydning.

Du bliver hermed inviteret ind i hvert enkelt foto, hvor du som beskuer kan give opmærksomhed på en scene der er udspillet i et ganske kort tid og foreviget i et enkelt øjebliks billede. Du begynder at gå på opdagelse og bruger din fantasi til at skabe din egen historie i hvad dette specielle foto betyder for dig. Det bliver din historie, din fortælling med dine indre følelser. For os er historien en vigtig ingrediens, at du som modtager kan identificere dig med et af vores foto. Måske har du været på samme rejse og kan genskabe den følelse det sted har, lugtene og lydende, måske har du brug for ro i sjælen i din ellers hektiske hverdag og finder det behageligt at kigge på et foto over vidderne i en klar horisont.

Uanset hvad, vil det glæde os hvis vores billeder bliver brugt som indretning i dit hjem, eller på dit kontor som en del af indretningen.

Vi er et par som bruger fotografi til at skabe unikke kunstneriske billeder.  Vi nyder sammen at skabe nogle fede fotos, at dele den oplevelse der er i at rejse rund i Danmark og i verden sammen. Fotos fra byer fyldt med liv og lys og fotos fra naturen med de rolige stunder der kurerer sjælen.

Os - Frederik og Jane er til hverdag et par. Hvilke er grundtanken bag navnet ParArt. Vi vil som Par gerne sælge Art og har dermed skabt ParArt.

Om vores print

For os er kvalitet i printet vigtigt!

Kunst skal være lækkert og elegant at se på, derfor betyder kvalitet i vores trykformater en hel del for os som kunstnere. Vi bestræber at kvaliteten i trykket kan gengive det indtryk vi har fanget i vores foto kunst. Vi har derfor fundet nogle tryk metoder som alle lever op til et højt kvalitets produkt.

 

Vores unika print på A3

Vi stræber efter det helt rigtige udtryk i vores print. Mange af vores fotografier er meget farverige og detaljerede, hvilket vi også forsøger at få frem i selve printet. Vi bruger derfor en printteknik der netop får dette frem, gennem German Etching fine art print. 

Vores unika fotos bliver gennemgået for fejl, - hvis de er fejlfri, så bliver de monteret med en syrefri tape bag en passepartout, hvor de bliver signeret og nummereret på bagsiden. 

Vores unika kunst bliver solgt i en gratis træramme med plexiglas, som beskytter mod sollysets falming. Hvis anden ramme ønskes kan den nemt udskiftes til eget ønsket valg i størrelsen 40X50 cm.

Se vores Unika print her

Vores storformat på alu plader

Vi printer vores storfarmat på DIBOND alu plader. De består af en hård sort PE kerne pålimet to lag af aluminium i højeste kvalitet, på hver side. Hvilket giver en god afstivning og et enkelt og pænt udtryk. Trykket på alupladen bliver silkemat og fremstår elegant og er fri for solens reflektioner, hvorved den gengiver fotokunsten super smukt uden genskær. Vi anbefaler dog ikke at pladen hænges op, i direkte sollys, da den med tiden vil falme. 

Usynligt ophæng er monteret på bagsiden, hvilket gør at selve trykket hænger ca 2 centimeter ude fra væggen. 

Se vores storformat her

Vores storformat på akrylplade

Vi printer også vores storfarmat på akrylplader hvor selve printet bliver spejlvendt og printet på bagsiden. Herved opnåes at printet beskyttes mod solens falmende stråler. En fordel ved dette print er også, at selve trykket fremstår skarpt og gengiver farverne meget klart. Hvis man ønsker et tryk i storformat af vores fotokunst, som skal kunne holde i utroligt mange år, så anbefaler vi tryk på akrylplader. 

Der er pålimet en tynt DIBOND plade på bagsiden, hvilket afstiver det store format, samt har til formål at forstærke det usynlige ophæng. Usynligt ophæng er monteret på bagsiden, hvilket gør at selve trykket hænger ca 2 centimeter ude fra væggen. 

Se vores storformat her

Tanker om vores fotografi

Når vi rejser rundt i verden eller her i Danmark er det for os ikke vigtigt, at tage smukke fotografier af seværdigheder mm. Disse fotos kan være smukke men også være noget trivielle i det lange løb. Vi prøver at skabe et foto så det indeholder essensen af vores samlede indtryk det bestemte sted. Der bliver tænkt over lysforhold i forbindelse med varme og kolde gengivelser, eller få dunkelheden med i det meget lyssvage vinterlandskab på island.

Vi prøver derfor så vidt muligt, at give vores fotos en specifik stemning langt mere end for eksempel at give det indhold med et kendt monument.

 

Nogle billeder fra Thailand har vi forsøgt at gengive det meget hektiske byliv og menneskemylder med lang eksponering i fotografiet. Herved opnåes lange streger fra bilers lys og mennesker bliver ikke så tydelige som på et statisk foto. Her opnåes en effekt hvor stemningen kommer med, da det hektiske fremkommer men og de smukke farver kommer med når linsen står åben i 10-20 sekunder.

 

Herunder kan man se et eksempel på vores valg af motiv. Det Buddihske tempel Wat Arun ligger smukt ned til floden Chao Phraya og spejler sig i vandet. De smukke farver og mange detaljer kommer frem ved  lang eksponering. Smukt foto, men for os har det lidt turist eller postkort udtryk over sig.

På den modsatte side lå der et cafe og bolig område som var bygget i små moduler med underlige til- og ombygninger, antenner, paraboler, små lysende lamper mm. De store vinduer fra Caféen lyser godt op og giver rum og dybde. For os et bedre motiv, end Wat Arun, da det giver os følelsen af den grundstemning der er i Bangkok.

Wat Arun Bangkok Overfor Wat Arun i Bangkok ved floden Chao Phraya

Vi efterbehandler vores fotografier i Adobe Lightroom for at få en specifik følelse og stemning frem. Vi bruger meget tid på at få det, for os, helt rigtige udtryk frem i de enkelte billeder. Vi elsker det farverige og det maleriske udtryk vi prøver at skabe i vores fotografier.

 

At redigere fotografier til et bestem udtryk har været kendt meget længe. Den amerikanske fotograf Ansel Adams var for eksempel ekstrem god til at bruge forskellige dodge og burn teknikker ved fremkaldelse af sine yderst kontrastfyldte og smukke natur fotografier. Manipuleret til at fremstå som han ønskede sit udtryk for at gengive stemningen. Fotografier taget og behandlet for over 100 år siden og stadig yderst beundringsværdige i dag.

Kunst skal bevæge og lede til en fortælling. Men ikke min fortælling, jeg guider bare

Frederik

Kunst skal føles rigtigt i sjælen. Man ved det selv, inderst inde, når man ser det helt rigtige billede. 

Jane